zaloguj się | nie masz konta?! zarejestruj się! | po co?
rockmetal.pl - rock i metal po polsku sobota, 23 listopada 2024

recenzja: Deicide "Deicide"

10.03.2010  autor: Megakruk
okładka płyty
Nazwa zespołu: Deicide
Tytuł płyty: "Deicide"
Utwory: Lunatic of God's Creation; Sacrificial Suicide; Oblivious To Evil; Dead By Dawn; Blaspherereion; Deicide; Carnage In The Temple Of The Damned; Mephistopheles; Day of Darkness; Crucifixation
Wykonawcy: Glen Benton - gitara basowa, wokal; Eric Hoffman - gitara; Brian Hoffman - gitara; Steve Asheim - instrumenty perkusyjne
Wydawcy: Roadrunner Records
Premiera: 25.06.1990
Subiektywna ocena (od 1 do 10): 9

"Amon - czyli ucztę czas zacząć"

"Stary możesz to zrobić jeszcze raz? To brzmiało jak szatan..." - ponoć mniej więcej takimi słowami skwitowali bracia Hoffmanowie próby wokalne Glena Bentona przy składaniu do kupy debiutanckich dokonań Deicide. Badając pierwszy w historii rozdział, nakreślony perkusją, gitarami i przede wszystkim ryjem czterech diabłów z Tampy, nie opisałbym tego lepiej. Barnes, Vincent - wszystko to ikony deathmetalowego darcia papury, ale dopiero Benton to było, i poniekąd do dzisiaj jest, właśnie "to". Pomijając pierwociny Carnage czy demo "Amon: Feasting The Beast", warto wspomnieć, że w 2010 roku mija nam dokładnie 20 odwrócony krzyżyk od czasu wydania "Deicide". Być może zrecenzowano już ten materiał "milion pieńcet, sto dziewieńcet" razy, jednakże okrągła rocznica zmusza do wspominkowego opisania tej płyty, jakby nie było, skutecznie plądrującej na początku lat dziewięćdziesiątych w towarzystwie takich klasyków, jak "Eaten Back To Life", "Cause Of Death" czy "Harmony Corruption".

"Szatan, flaki i inne przysmaki..."

Pozostawmy na chwilę muzykę, bo zapewne wszyscy wiedzą, że zajebistości dźwiękowej tych tytułów zakwestionować się nie da. Więcej jednak niż pewne jest to, że nie sama muzyka zadecydowała, że po 20 latach ktoś dalej kojarzy te tytuły, a masa medialnego szumu wznieconego charakterystycznymi cechami wymienionych. Cannibal Corpse puszczali oczko odwiecznymi wiwisekcjami w oparach juchy, flaków i nekrofilskiej chuci, Morbid Angel stwierdzali, że nie ma to jak czary mary w Mezopotamii, Napalm Death mogliby występować w Izbie Gmin jako odłam anarchistyczny partii wyzwolenia wszystkiego, zaś Deicide mieli... Glena Bentona i satanizm, w poszukiwaniu którego zaszli tak daleko, że w pewnym momencie, zwanym "Once Upon The Cross", chyba przewiercili się nawet przez dno piekła, o mało nie wypadając na orbitę po drugiej stronie planety. Mamy teraz internet i możliwości, więc na moment zminimalizujcie to okienko i wskoczcie na YouTube włączyć cokolwiek z Bentonem w roli głównej z lat 88-92. Yeeep! Obok tego klienta, a co za tym idzie jego zespołu, przejść się obojętnie nie dało. Nienawiść do Dżizasa Kristasa, wypalanki na czole, zapowiedzi samobójstwa, bicie rekordu świata w ilości użytych słów "szatan" w jednej piosence... etc., etc. - w świadomości ludzi odcisnęły się na tyle mocno, że z Deicide zawsze przede wszystkim kojarzono satanizm, jak wiewiórkę z nutellą lub Leppera z Samoobroną. Dopiero na drugim miejscu lądowała muzyka. Dziś patrząc na Glena przeraża mnie rozmiar tego bełkotu, na który wielu dało się złapać. Kiedyś myślałem, że gość poluje na chrześcijan i nie bez kozery każe robić "Fuck Your Goda". Jak wynika z kolei z oświadczeń Steve'a Asheima, bracia Hoffmanowie picowali swoje solówki pod czujnym okiem rodzonego katola, czyli Ralpha Santolli. Cóż, shit happens, show must go on. Czemu o tym piszę, ano dlatego, że ta cała sumiennie kultywowana, fałszywa ideologia przyćmiła miejscami to, co w muzyce najważniejsze, czyli samą muzykę. Muzykę, którą Deicide od samego początku i przez przynajmniej trzy pierwsze płyty robił świetną i ponadczasową.

"Bogobójstwo - Zabij Ich Wszystkich - Piekło Czeka"

Z głupia frant wypalę, że debiutancki "Deicide" jest dla mnie czymś na kształt deathmetalowego "Kill 'Em All" lub "Hell Awaits". Choć faktycznie, poskładany do kupy z demówki Amona, to jednak urzeka - jeżeli nie krańcowo agresywnym, to młodzieńczo entuzjastycznym podejściem do śmierć metalu. Jego następca, najlepszy w ich dorobku "Legion", to już kurs matematyki wyższej, gdzie wszystko się zgadzało, jak ilość szóstek w znaku Bestii lub dolarów w kasie pancernej Monte Connera, który przygarnął ich pod pośladki Roadrunner Rec. Jakkolwiek i na bohaterze tej recenzji techniki nie brak, szczególnie jeśli chodzi o precyzyjną grę dwóch gitar prowadzących Erica i Briana, to - wsłuchując się w przejścia perkusyjne Asheima - czuć przede wszystkim niczym nieskrępowane napierdalanie, nie skupiające się nadto nad problematyką zmieszczenia czterech stówek uderzeń w minucie kawałka. Podobnie głos Bentona - nieokiełznany, najbardziej zróżnicowany w ich karierze. Jeszcze nie typowy growl, a bardziej głębokie wrzasko-szczekanie podbite blackowymi skrzekami, miejscami przedawkowane w swojej manierze ("Dead By Dawn"). Oczywiście broń szatanie, nie jest to jakaś muzyczna grafomania, jednakże czuć tutaj więcej luzu i spontanu niż na następnych krążkach. To też pierwsza i ostatnia do czasu "Stench Of Redemption" (2006) płyta, na której Deicide nie mieli oporów przed wplataniem do deathu, czy miejscami deaththrashu, innych elementów, jak np. klasyczne heavymetalowe solówki, jak ta, na której zbudowano hollywoodzki wręcz patos ostatniego na debiucie "Crucifixation". Nie każdemu spodoba się brzmienie tego krążka, z maksymalnie wysuniętym do przodu garami, których pogłos przywodzi na myśl "Hell Awaits", nie wszyscy też zaakceptują tekstową, satanistyczną nowomowę i megalomanię sprowadzającą się do skandowania imienia Złego Manitou, ale i w tym jest drugie dno, bo takie patenty, jak się okazało, znakomicie sprawdziły się na żywo. Kto stojąc pod sceną, nawet z najbardziej amatorskim nagłośnieniem, nie załapie tematu słysząc trzy razy: "Dead by dawn, dead by dawn, dead by dawn" i na dokładkę "BLASPHERMATE ME!" - wojaczka pewna, jak procenty w szwajcarskim banku. "Deicide" to także skarbnica, co na ten gatunek grania ciekawe, prawdziwych hitów. Motoryczny "Lunatic Of God's Creation", sztandarowe "Deicide", apokaliptyczne "Sacrificial Suicide" czy "Mephistopheles" to rzeczy, które zaciskają pięść na gardle od pierwszego odsłuchu. I żaden koncert Bogobojnych, khe, tfu... tj. Bogobójców obejść się bez nich nie może. Tylko jest jeden problem - i to w zasadzie tylko mój. Znając późniejsze płyty, trudno tutaj mówić o czymś takim jak wypracowanie własnego stylu kapeli. Nie chodzi o to, że bezczelnie kogoś kopiują. Następne w kolejce "Legion", "Once Upon The Cross", "Serpents Of The Light", "Insineratehymn", "In Torment In Hell", "Scars Of The Crucifix", a jeszcze bardziej "Stench Of Redemption", pomijając ich wybitność lub chwilami oczywistą gównianość, łączy ze sobą tylko charakterystyczny wokal i perkusja. Gdyby ktoś mi puścił je po kolei bez głosu i bębnów, pomyślałbym, że to osiem różnych zespołów. Co do recenzowanej jedynki, ze względu na jej potencjał, brzmienie i elementy składowe, mniemam, że łapczywie wchłoną go fani starego Slayera sprzed "Reign In Blood", a z powodu niezaprzeczalnej przebojowość i fan pierwszej Metalliki tym nie pogardzi.

"For I'm The Deicide..." - "Cause We're - death - Metallica"?

Trochu się rozpisaliśmy, ale okrągła rocznica zobowiązuje. Po tylu latach materiał nadal świetnie sprawdza się i w domowym zaciszu i, jak wiadomo tym, którzy zliczyli "Winterfest" w ubiegłym roku, także w praktyce. Być może nie jest tak porażający, jak jego "legionowy kamrat", co skutecznie nadrabia spontanem i wielością uniwersalnych "evergreenów". To także zbiór patentów, po które sięgały i do dziś sięgają zastępy adeptów death metalu. Nie ukrywajmy, że wpływy "Deicide" dobrze słychać na "Dawn Of Possesion" Immolation, czy trzeba większej rekomendacji? Tego po prostu wstyd nie mieć, także z powodu fenomenalnej wkładki z komiksowym obrazkiem przedstawiającym karykaturę członków zespołu w postaci diabłów lub dla zdjęcia grupy, które udowadnia, że, najbardziej to z Jezusem im do twarzy. Na tyle dalece, że nie widomo czy to event przed czarną mszą, czy może wspólna fota przed bierzmowaniem (sic!).

Komentarze
Dodaj komentarz »
re: Deicide "Deicide"
ZeroDeath (wyślij pw), 2013-04-13 10:57:08 | odpowiedz | zgłoś
Sorry no jeżeli growl jest dla ciebie nieporozumieniem, a mówisz ze słuchasz death metalu, to wykluczasz sam swoje wypowiedzi. Esencja death metalu jest growl, to odróżnia death od thrashu, heavy itp. I powiem ci z autopsji że to nie jest prosta technika.
re: Deicide "Deicide"
bandrew78
bandrew78 (wyślij pw), 2013-04-13 13:10:39 | odpowiedz | zgłoś
Doskonale zdaję sobie sprawę, że nie obchodzi Cię, co myślę, bo tak jak już wyżej napisałem z Twoich postów ogólnie wynika, że nie interesuje Cię zdanie innych osób, zwłaszcza gdy jest inne od Twojego. Tylko widzisz, nie jest istotne, że nie piszesz do mnie, bo wypowiadasz się publicznie. I regularnie obrzucasz gównem kapele, które inni lubią i szanują, tylko dlatego, że nie odpowiadają Twojemu wysublimowanemu gustowi, przy okazji mniej lub bardziej bezpośrednio zarzucając ich fanom głuchotę lub głupotę, obrażając ich w ten sposób. Nie wiem w jakim celu - bo skoro nie lubisz Deicide i uważasz ich, jak w poście wyżej, za "tępe gówno", to po co w ogóle komentujesz tę akurat płytę, przecież nie w imię konstruktywnej krytyki, bo takiej w Twoich wypowiedziach nie ma za grosz. A skoro robisz to, aby dokopać innym i pokazać dorozumianą wyższość swoich gustów muzycznych, bo nie jestem w stanie wyobrazić sobie innego celu, to nie dziw się, że czasami ktoś Ci odpowie, i to nie do końca po Twojej myśli. I tak jestem zdziwiony, że większość osób tutaj wykazuje wobec Ciebie cierpliwość, ale to pewnie ze względu wskazanego już wyżej - wiedzą, że z Tobą i tak nie będzie żadnej dyskusji, bo przecież Ty i tak zawsze masz rację. Moja cierpliwość właśnie się skończyła:)

I jeszcze jedno, jakość w muzyce to rzecz względna i subiektywna, zależna także, a może nawet przede wszystkim od gustu słuchacza. Dzięki temu otacza nas takie bogactwo różnych dźwięków i jest z czego wybierać. Twoim podstawowym problemem jest to, że tego ostatniego zdajesz się nie rozumieć.
re: Deicide "Deicide"
Megakruk
Megakruk (wyślij pw), 2013-04-13 17:56:20 | odpowiedz | zgłoś
heh, człowiek ze Stalinogrodu zawsze ocenia death metal przez pryzmat Septic Flesh, to kurwa dobre jest.....tylko głupie. No ale ubaw jest.
re: Deicide "Deicide"
ZeroDeath (wyślij pw), 2013-04-14 19:38:50 | odpowiedz | zgłoś
To nie jest zabawne, to jest przykre.
re: Deicide "Deicide"
Megakruk
Megakruk (wyślij pw), 2013-04-15 16:38:25 | odpowiedz | zgłoś
czemu, odnoszenie muzyki Septic Flesh do muzy Deicide, Cannibal Corpse czy czego tam jeszcze jest naprawdę zabawne. Pierdolę nie piję......jak mawiał prezes....
re: Deicide "Deicide"
Nekromantikk (gość, IP: 188.47.54.*), 2013-04-12 22:19:43 | odpowiedz | zgłoś
Podpisuję się pod wypowiedzią Kolegi wszystkimi kończynami!!! A temat z Satyriconem jak najbardziej ukazuje kuriozum sytuacji.
re: Deicide "Deicide"
Marcin Kutera (wyślij pw), 2013-04-13 23:09:50 | odpowiedz | zgłoś
bandrew78 dobrze piszesz.
re: Deicide "Deicide"
universal_soul (gość, IP: 78.146.100.*), 2013-04-15 13:18:34 | odpowiedz | zgłoś
Ok. Skoro podszedłeś do sprawy poważnie, to odpowiem Ci poważniej.
Po pierwsze zarzucasz mi, że oborażam tutaj kogoś, a sam notorycznie używasz argumentum ad personam. Ja piszę, że kapela "X" jest do dupy, Ty mi zarzucasz, że ja czegoś nie rozumiem, że ja coś myślę, że ja czegoś nie potrafię zrozumieć, że ja jestem monotematyczny, że ja czegoś nie próbuję przyjąć do wiadomości etc. Że ja powinienem wyluzować z tonem etc. Na końcu dodajesz "bez obrazy". Może po prostu nie atakuj mnie osobiście, a to co piszę? Nie to, żebym się obrażał. Bez obrazy, to nie masz pojęcia co ja rozumiem, czy myślę.
Po drugie, mam silne wrażenie, że mój punkt widzenia nie jest tutaj rozumiany.
To, czy wiem w jakich kapelach ktoś tam gardłuje nie ma związku z tym, czy Deicide jest do dupy, czy nie jest. Podobnie jak to czy słyszałem 6, 8 czy 9 kawałków ze starych płyt Satyricona (przesłuchałem całego Rebela i wulkan, 1/2 Nemesis Divina). To trochę tak jak z literaturą: jeśli pierwsze parę rozdziałów jest beznadziejne (np. z uwagi na słaby warsztat i płytkość), to dalej nic się nie zmieni. Podobnie jest malarstwem: jeśli człowiek nie potrafi malować i tworzy serię, gdzie pierwsze 10 obrazów to bohomazy na poziomie wrażliwości przedszkolaka, to nie ma co fatygować sięna oglądać 11-go. Nie to, żeby np. taka Matka Północ była zła - ma to swój urok, ale jest mało oryginalne w mej mentorskiej i subiektywnej oczywiście opinii
Czemu piszę dobrze o kilkunastu kapelach? Może dlatego, że
a/ uważam je za wybitne
b/ 90% z tego co słucham nie jest tutaj recenzowane
c/ uważam, że to co o nich napisano jest dla nich nieuczciwe.

Wielu kapel jakie wymieniacie tutaj przewinęły się przewinęły się gdzieś, były przesłuchane i odrzucone jako chłam. Deicide w swoim czasie słuchał każdy "modny" death-metalow[komentarz automatycznie skrócony]
re: Deicide "Deicide"
ZeroDeath (wyślij pw), 2013-04-15 19:44:56 | odpowiedz | zgłoś
Tak, tylko gdyby ktoś stwierdził ze septic to totalne gówno, wypucowane niczym bycze jaja, z zerżniętą symfoiniką od Nightwish (bez obrazy dla fanów) to byś się obraził. Możesz pisać że twoim zdaniem no taki rodzaj grania ci nie pasuje, a nie obrażaj innych. Tym bardziej że niektórzy maja wyjebkę na dzisiejsze granie i znajdują radość w soczystym brutalnym rozpierdolu mniej melodyjnym z przeszłości. Dla mnie wokale Bentona z 2 pierwszych płyt to jedna z najlepszych inspiracji wokalnych n których staram sie wzorować ( obok Burtona z Fear factory, Petera czy Barneya z Napalm Death)
re: Deicide "Deicide"
universal_soul (gość, IP: 78.146.100.*), 2013-04-15 21:12:47 | odpowiedz | zgłoś
nie, nie obraziłbym się, bo ja nie mam tendencji do obrażania się + mam wyjebane na to co ktoś myśli o SF. Przyjemności ze słuchania mi to nie zepsuje. .
Poza tym wszystko co piszę jest "moim zdaniem", po co mam to ciągle zaznaczać? mój były sąsiad słuchający disco-polo uważał to za najlepszą muzę świata i podśpiewywał sobie przy koszeniu trawnika. miał do tego święte prawo

Oceń płytę:

Aktualna ocena (218 głosów):

 
 
79%
+ -
Jak oceniasz płytę?

Materiały dotyczące zespołu

Lubisz tę plytę? Zobacz recenzje

Aerosmith "Just Push Play"
- autor: Tomasz "YtseMan" Wącławski

The 69 Eyes "Back in Blood"
- autor: Jakub "Rajmund" Gańko

Burzum "Burzum"
- autor: Aranath

Peter Gabriel "Scratch My Back"
- autor: Jakub "Rajmund" Gańko

Metallica "Master Of Puppets"
- autor: Tomasz Kwiatkowski
- autor: Qboot

Napisz recenzję

Piszesz ciekawe recenzje płyt? Chcesz je publikować na rockmetal.pl?

Zgłoś się!
Na ile płyt CD powinna być wieża?